Saturday, July 17, 2010

Chicken Pox!!!

gambar hiasan sahaja. Anak akak cuma 20% berbanding keadaan dalam gambar di atas..
Hai.. dua minggu ni, akak kena tinggal di rumah.. segalanya kerana anak akak yang dijangkiti Chicken Pox.. dan tidak dibenarkan ke sekolah. Sudah prosedur sekolah, tak boleh bagi pi sekolah untuk 2 minggu kalau kena chicken pox.. Samada serius atau tidak, no further question asked. Si ibu akur saja, demi kebaikan semua pihak.
Segalanya bermula pada hari Ahad dua minggu yang lepas. Pada mulanya, akak terkejut bila mendapati beberapa bintik merah pada badan anak. Difikirkan anak kena denggi. Puji Tuhan.. rupa-rupanya chicken pox. Akak kehairanan, anak akak sudah terima suntikan imunisasi dua tahun yang lalu semasa dia berumur 2 tahun, pada sangkaan akak, dia tidak akan dijangkiti virus tu lagi..
Boringnye.. kena tinggal di rumah. Banyak ibu-ibu yang berpengalaman berpesan, kena pantang makan 1 bulan, kena jaga baik-baik jika tidak 'side-effect' pada usia tua. Akak pun bingung. Tapi nasib baik, chicken pox anak akak keluar tak banyak. Lepas tiga hari, bintik-bintik kat badan pun mula surut. Akak amalkan beberapa petua yang akak rasa amat berkesan untuk menolong anak akak menghadapi masalah ini. Syukur, anak akak cuma rasa tidak selesa pada hari pertama dan tidak menunjukkan apa ketidakselesaan pada hari-hari berikutnya. Akak amalkan petua-petua berikut:

1) bagi ubat minum 'anti allergy' untuk membantu anak dengan rasa gatal pada badan. Kalau bintik yang digaru menjadi mudarat, sudah tentu lukanya menjadi lebih besar dan akan meninggalkan 'scar'.
2) akak teruskan amalan memberi anak minum Imugen (sejenis produk colostrum yang amat berkesan) setiap pagi dan vitamin C setiap tenghari.. Penyebab Chicken Pox adalah sejenis virus. Badan kita menentang serangan virus dengan ketahanan antibodi yang kuat. Kalau antibodi kuat, sudah tentu badan mereka akan sembuh dengan lebih cepat.
3) akak guna spray Neibac 5 pada bintik-bintik chicken pox untuk membantu proses penyembuhan.

Bagaimana pula dengan si ibu diluar sana tu? Apakah petua yang anda amalkan? Cuba kongsi untuk tatapan semua.

No comments:

Post a Comment