Wednesday, July 7, 2010

4 faktor kegagalan program 'diet'

Menurut kajian, terdapat beberapa faktor yang sering menjadi penyebab utama kegagalan program menguruskan badan..

1) Kegagalan untuk memiliki kesungguhan dan tekad. 50% daripada jumlah kejayaan program menguruskan badan terletak pada sifat hati individu. Nasihat akak adalah dengan mencari sumber motivasi yang lahir dari dalam hati. Akak pernah terdengar ada segelintir wanita yang ingin mengurangkan lemak badan supaya boleh memakai jenis pakaian kegemarannya. Sebagai ganjaran, mereka akan membeli pakaian baru untuk dipakai setiap kali berjaya mencapai target bentuk badan.

2) Mengharapkan mukjizat. Individu yang melancarkan program pemakanan yang di luar jangkauan dan luar biasa cuma akan mendapati diri mereka terjatuh dalam angan-angan yang tidak kesampaian. Akak pernah terdengar segelintir kawan akak yang (*ehem.. akak sendiri pun pernah melakukan 'dosa' ini.. ) bertekad untuk menukar pemakanan mereka 180 darjah dari cara pemakanan biasa mereka. Untuk satu dua hari mungkin, tapi banyak juga yang 'give up' lepas 1 minggu. Kita perlu belajar untuk memiliki kesabaran dan jangan mengharapkan 'short-cut' dan keputusan ekspress dalam hal ini. Lagipun, mengurangkan lemak badan dalam masa yang singkat dan terlalu drastik boleh memudaratkan kesihatan kerana ini boleh merosakkan hati dan ginjal kita.

3) Rancangan menguruskan badan yang tidak berpanjangan. Beberapa aspek yang perlu dipertimbangkan dalam memilih program yang paling sesuai untuk menguruskan badan ialah a) kewangan b)jenis makanan c) masa yang bersesuaian dengan cara kehidupan kita masing-masing. Program menguruskan badan yang efektif dan selamat memakan masa, jadi pemilihan cara yang sesuai dan mengikut kemampuan individu amat penting untuk memastikan program itu dapat diteruskan sehingga kita mencapai bentuk badan yang diidamkan. Apa gunanya memilih program yang mahal, tetapi disebabkan ketidakmampuan untuk meneruskan program itu, badan kita balik ke bentuk asal lebih cepat daripada jangka waktu untuk menghilangkannya sebelum itu?
4) Ingin cantik tapi malas berusaha. Memiliki badan yang langsing bukan satu destinasi, tetapi adalah satu perjalanan menuju kesihatan yang menyeluruh. Memiliki perspektif yang betul amatlah penting untuk mendapat dan memiliki bentuk badan idaman yang berpanjangan. Seperti kata petatah, tiada wanita yang hodoh di dunia, cuma ada wanita yang malas berusaha. Bentuk badan yang cantik boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja, tetapi untuk memilikinya secara berterusan.. kita perlu memiliki disiplin diri untuk membina cara kehidupan untuk bersenam dan menjaga cara pemakanan yang sihat.

Tahukah anda?
Bersenam + 1 kapsul Beautisleep boleh memberi kesan yang menakjubkan untuk mengurangkan masalah lemak berlebihan yang tidak boleh diselesaikan dengan diet biasa?
Jika berminat untuk keterangan lanjut, sila email: slimmingbeauti@gmail.com.

No comments:

Post a Comment