Monday, February 7, 2011

Mengatasi Masalah Alahan


Masalah alahan adalah masalah yang amat lumrah dalam kehidupan generasi kini. Sehingga kini akak belum terbaca apa-apa hasil kajian yang dapat membuktikan faktor sebenar penyebab masalah ini. Namun begitu fakta ini tidak menjadi kangkangan untuk akak membuat 'research' dan eksperimen sendiri untuk mencari penawarnya.

Akak kerap mendengar 'komplen' kenalan akak yang mengandung yang mengalami masalah alahan seperti masalah hidung berhingus, batuk, ezema (kulit mengelupas, gatal-gatal) dan beberapa lagi simtom yang sewaktu dengannya.. Ada orang yang mennamakan masalah tersebut sebagai masalah alahan mengandung. Keadaan ini berlaku kerana perubahan hormon dalam badan menyebabkan masalah alahan. Akak rasa tak perlulah akak terangkan dengan terlalu saintifik di sini. Tapi kalau pembaca berminat untuk mengetahui dengan lanjut, bolehlah email akak terus,ya.

Sebenarnya masalah alahan dalam kalangan orang dewasa dan kank-kanak tidak jauh bezanya. Kira macam abang-adik lah sebenarnya. Apa yang kita perlu lakukan adalah dengan mengambil langkah-langkah yang bersesuaian untuk meningkatkan daya ketahanan imuniti atau meningkatkan antibodi badan. Selain mengelakkan sumber alahan seperti makanan penyebab alahan atau bulu binatang peliharaan..dan sebagainya, berikut adalah langkah-langkah yang akak rekomenkan:

a) pengambilan Vitamin C pada dos yang bersesuaian (berkadaran dengan umur)

b) pengambilan kolostrum atau Transfer Factor

c) tingkatkan stamina badan dengan mengamalkan senaman yang sesuai

d) pengambilan makanan seimbang dan kurangkan minyak serta lemak dalam pemakanan seharian.

No comments:

Post a Comment