Friday, October 8, 2010

Apa? Mengidam .. ape? Tahi ayam????

Semasa berbual dengan seorang teman bulan yang lalu, akak terdengar adanya wanita mengandung yang mengidam tahi ayam. Eiskh.. Ada pula yang mengidam nak merasa bedak talkum. Pelik.. pelik.. Tapi kalau dah hormon meragam.. macam-macam boleh jadi,kan. Tak heran, orang kata... Cerita akak lain pula hari ini...

" Mummy.. Hari ni mummy muntah?" " Mummy nak muntah?" Itulah antara soalan yang sering diajukan oleh anak sulung akak kebelakangan ini. Hai.. sejak akak mula mengalami alahan sebulan dua yang lalu, tak sudah-sudah akak mencari petua untuk mengatasi masalah tersebut. Akak rasa akak dah cuba macam-macam. Mari akak kongsikan petua yang akak telah amalkan. Walaupun tidak mampu untuk mengatasi masalah tersebut secara 100%, namun sekurang-kurangnya boleh membantu. Inilah diari petua akak.. mengikut kronologi, kerana bagi kes akak, petua berbeza berkesan pada minggu-minggu berbeza..

1. HaliaAkak tumbuk halia and bancuhkan dengan air mendidih dan dibiarkan selama kira-kira 5 minit. Minum semasa masih panas.
2. Sejak minggu ke-10, paras tenaga yang rendah pada awal pagi memudaratkan lagi alahan semasa baru bangun tidur pada awal pagi. Akak ambil setengah dos multi vitamin (akak guna Obimin) sebelum tidur untuk mencukupkan tenaga bagi keesokan paginya.


3. LemonHa?? Makan LEMON??? Eiiihh.. masam nye.. Itulah reaksi akak pada mulanya. Tapi bagi mereka yang dah 'desperate', apa pun rasa nak cuba,kan.. Tanpa disangka, akak mula mengidam makan lemon pula.. Agak berkesan juga untuk membendung masalah muntah dan loya-loya..

Apakah petua lain yang anda tahu? Akak mengalu-alukan petua dari pembaca...

No comments:

Post a Comment