Wednesday, August 11, 2010

Makin stress, badan makin naik


Sekarang ini musim konvo.. banyak juga teman akak yang 'graduate' tahun ini. Tahniah babgi yang bakal menerima topi segi empat dan sijil bertulisan emas... Akak baru 'selak' album-album photo konvo tahun-tahun yang lepas.. Album? Hi Hi Hi.. takde lah... album online adalah..facebook, yahoo group, dan macam-macam lagi .. kini cuma tinggal golongan-golongan generasi baby boomer je yang masih percaya kat kedai cuci gambar. Namun spesies itu pun sudah mulai pupus akhir-akhir ini.... Uncle dan auntie yang sudah jadi nenek pun sudah pandai nak berfacebooking..Eh.. ke mana pula akak ni? Jauh melencong dari tajuk utama nampaknya..
Oh.. ok, pasal orang berkonvo. Ya, akak perasan banyak juga teman akak yang dah bekerja sekurang-kurangnya 2 atau tiga tahun, kalau dibanding dengan gambar-gambar mereka waktu konvo.. Walao..(kata orang cina) sudah mengembang loh!!!! Akak pernah sibuk dok berfikir sebabnya sejak beberapa tahun yang lalu.. tapi akhirnya akak jumpa juga rahsia masalah ini...
Itulah salah satu masalah 'sindrom alaf-21'..
Gaji Tak Naik, Tapi... Badan Yang Melebih-Lebih...!
Badan kita secara semulajadi akan menghasilkan sejenis hormon yang dipanggil "kortisol". Hormon ini amat penting dalam badan kita untuk beberapa fungsi iaitu:
a) meng 'adjust' (tetiba akak terlupa perkataan ini dalam BM.. tak apelah ya.. faham-faham lah, k) kadar metabolisme kandungan gula dalam badan.
b) melancarkan peredaran darah dalam badan
c) menjaga fungsi imuniti badan
d) dan sebagainya..
WALAUBAGAIMANAPUN.......
Sekiranya kandungan hormon kortisol terlalu tinggi dalam darah untuk jangka masa yang panjang boleh membawa kepada masalah negatif..seperti:
a) kegemukan.. AH!!! Itulah yang paling menakutkan!!!
b) darah tinggi
c) kandungan kolesterol (LDL- yang tidak baik) dalam darah
d) ketumpatan tulang berkurangan... (ha.. mudah patah tangan, jari tangan, jari kaki dan sebagainya..)
dan.. banyak lagi masalah-masalah yang sewaktu dengannya..
Semoga maklumat yang akak kongsikan ini bermanfaat kepada pembaca semua..
Kalau pembaca semua nak cuba petua yang baik untuk mengatasi masalah 'stress', izinkan akak memperkenalkan beberapa petua yang mujarab:
a) tingkatkan aktiviti riadah seperti makan angin bersama orang tersayang..Apa? Tak ada 'budget'? alah.. kan ada program Cuti-Cuti Malaysia? Mungkin kita patut hantarkan pesanan kat Perdana Menteri untuk melaksanakan 'annual tax exemption for local vacation', kan? Ini sudah pasti boleh membantu banyak rakyat Malaysia untuk bercuti dalam negara.
b) pengambilan 'suplement' yang bersesuaian seperti: Beautisleep, LeyShape dan yang terbaharu- Thinsactive-3 produk yang akak sudah cuba dan rekomenkan.

No comments:

Post a Comment