Friday, June 25, 2010

Diet Ubat Gigi???

Akak selalu dengar banyak kawan, terutamanya golongan wanita yang teringinkan badan yang langsing, cantik dan menawan.. Tak kurang juga yang bertekad.. terutamanya azam tahun baru yang ingin mengurangkan berat badan.. Hai.. saya juga tergolong dalam kategori tersebut, beberapa tahun yang lalu. Sampai kawan-kawan terdekat pun tahu akan azam saya yang tak pernah-pernah tercapai. Ialah, bulan Januari berazam habis-habisan, nanti datang bulan Februari, Chinese New Year.. makan besar-besaran.. (habis plan diet).. Bulan March berazam lagi.. nanti cuti sekolah ... nanti April.. bulan orang kahwin.. kenduri demi kenduri. Godaan makanan .. hai.. melemahkan semangat.... Akak terjumpa artikel yang menarik tentang topik ini..

1) Toothpaste diet?? Apa benda tu? Jangan risau.. bukan nak suruh telan satu tiub ubat gigi.. Kalau adik semua tak boleh nak tahan dengan godaan makanan yang disajikan (walaupun tahu perut sudah memberi signal sudah penuh..) cepat-cepat gosok gigi dengan ubat gigi perisa pudina yang paling kuat yang boleh adik jumpa di kedai. Sebabnya begini: bila kita menggosok gigi, secara tidak langsung otak kita akan mendapat mesej yang kita sudah habis makan. Lagipun, rasa makanan akan kehilangan kesedapannya bila bercampur dengan bau pudina dalam mulut yang baru diberus. Ha.. pernah tak adik semua perasan, kita seakan-akan hilang selera makan sebaik sahaja lepas berus gigi?

2. Makan kek..itulah dosa paling besar untuk mereka yang ingin berdiet. Ha ha ha.. akak pun ada masalah ini.. (malunye..) Bagi yang suka ber 'baking', jangan risau.. cuba cari resipi kek yang menggunakan minyak sayuran untuk menggantikan 'butter'. Akak rekomenkan.. adunan muffin brand 'Nona'. Akak selalu guna prepack muffin mix "nona". Rasanya boleh ditandingkan dengan muffin Kenny Rogers..

3. Ketawa secukup-cukupnya.. walaupun jenakanya tak kelakar. Tapi berpada-pada lah, ya. Jangan sampai kekawan kita fikir kita sudah 'pening' sebab tak cukup zat akibat berdiet keterlaluan. Kajian menunjukkan bahawa orang yang gembira akan memiliki cara pemakanan dan pilihan cara kehidupan yang lebih sihat serta menjauhkan kebiasaan yang tidak sihat seperti merokok dan minum minuman keras. Rekomen.. sekurang-kurangnya 15 minit ketawa dalam satu hari..

Tahukah anda?
Bersenam + 1 kapsul Beautisleep boleh memberi kesan yang menakjubkan untuk mengurangkan masalah lemak berlebihan yang tidak boleh diselesaikan dengan diet biasa?

Jika berminat untuk keterangan lanjut, sila email: slimmingbeauti@gmail.com.

No comments:

Post a Comment